Arbetsmarknad inom media

Home / Arbetsmarknad inom media

Arbetsmarknad inom media

Sveriges arbetsmarknad inom media är en arbetsmarknad med tuff konkurrens inom ett flertal yrken. Det finns många som studerar med en dröm om medieyrket men endast ett fåtal arbetsplatser finns till förfogande. Om du exempelvis vill arbeta som informatör eller kommunikatör är branschen väldigt påverkad av konjunkturen och just nu är det hård konkurrens om de jobb som finns. När konjunkturen blir bättre börjar företagen åter att investera i informatörer och företagets kommunikation. Vill du jobba som journalist är det även där en hård marknad, det finns ett stort överskott av journalister i Sverige och det fortsätter att utbildas fler än vad det finns arbete till.

Arbetsmarknaden för webbdesigners och webbredaktörer lider även där av tuff konkurrens mellan jobben. Detta innebär att om man vill utbilda sig till webbredaktör eller webbdesigner bör man räkna med hård konkurrens när man skall söka jobb. Även fotograf är ett yrke som är väldigt populärt med stor konkurrens om jobben. Det man kan konstatera är att det är tufft att få ett jobb inom media enligt den statistik som finns tillgänglig om de olika arbetsområdena. Om man verkligen vill jobba inom denna arbetsmarknad, trots tuffa villkor, är frågan man bör ställa sig hur man skall göra för att hitta ett jobb inom branschen?

Arbetsmarknad media är en tuff bransch som kräver uthållighet

Hitta jobb på en tuff arbetsmarknad

För att lyckas att hitta jobb på en tuff arbetsmarknad gäller det att vara driven, nyfiken och ligga på. Det gäller att skapa sina egna möjligheter till jobb. Om folk inte svarar på första mejlet ska man inte vara rädd för att ligga på och kontakta dem igen. Man får inte heller vara rädd för att visa upp vad man kan. Nämn dina viktigaste egenskaper för de olika jobben som du söker och styrk dem med konkreta exempel. Bygg upp din portfolio, skaffa dig erfarenhet och ge inte upp med jobbsökandet. Det är några av de egenskaper som krävs för att slå sig in i mediebranschen.